Wysyłanie życzeń oraz kartek świątecznych a RODO

Wysyłając życzenia dotykamy bardzo prywatnej sfery życia adresata. Wysyłka kartek/życzeń, o ile bardzo miła, może jednak nosić znamiona marketingowe, które wykraczają poza standardowy kontakt biznesowy. Przez organ nadzoru może być to zinterpretowane jako próba przypomnienia o sobie w celach marketingowych lub wytworzenia relacji, choć dokonywane w dość niepozorny sposób.

Przesyłka wpisuje się również w definicję informacji handlowej. Bowiem zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, informacją handlowa jest informacja, która w szczególności ma bezpośrednio lub pośrednio promować wizerunek przedsiębiorcy. Nie da się ukryć, że celem tego rodzaju przesyłki jest osiągnięcie efektu handlowego w przyszłości – budowanie pozytywnego wizerunku, w celu np. sprzedaży dodatkowych usług.

Jeżeli jest to informacja handlowa to – szczególnie wysyłając kartkę w formie elektronicznej – nie możemy jej wysłać bez posiadania zgody od adresata będącego osobą fizyczną. W związku z tym, że wysyłka jest kierowana do klientów B2C ryzyko podniesienia braku podstawy prawnej w znacznym stopniu rośnie.

Wysyłanie życzeń klientom, którzy wyrazili zgody na marketing oraz na otrzymywanie informacji handlowych

Klientom, którzy wyrazili poniższe zgody (lub zgody o podobnej treści) mogą być wysyłane kartki świąteczne. Nie istnieje w tym wypadku ryzyko uznania, że przetwarzanie danych osobowych odbywa się bez podstawy prawnej, a także nie posiadania zgody na przetwarzanie danych osobowych.

 [  ] Wyrażam zgodę XXX Sp. z o.o. na przesyłanie na podany przez mnie adres e-mail treści marketingowych w tym wysyłki newslettera.

[ ]Wyrażam zgodę XXX Sp. z o.o. na przesyłanie na podany przez mnie adres e-mail informacji handlowych.*

*Firma może nie posiadać drugiej z powyższych zgód, o ile osoba fizyczna pozostawiła jej swój adres mailowy w celu przesyłania informacji handlowej np. podczas zapisu na newsletter.

Wysyłanie kartek świątecznych pracownikom kontrahentów oraz jednoosobowym działalnościom gospodarczym

Powyższa sytuacja zmienia się w przypadku, gdy odbiorcą kartki świątecznej jest pracownik kontrahenta lub jednoosobowa działalność gospodarcza z która pozostajemy w bieżących kontaktach biznesowych. W tym wypadku można uznać, że przekazywanie życzeń/ kartek jest dokonywane w ramach korespondencji handlowej w celu potrzymania pozytywnych relacji między stronami. W tym wypadku odbiorcom można wysłać kartkę świąteczną.

Istnieje jednak ryzyko analogiczne do tego wskazanego powyżej powstaje, gdy kartki świąteczne chcemy przesłać kontrahentom i ich pracownikom z którymi nie pozostajemy w stałych stosunkach handlowych (np. realizowaliśmy im sprzedaż 2 lata temu). Ze względu na charakter biznesowy odbiorcy ryzyko ewentualnych roszczeń/skarg z tego tytułu należy wskazać jako niskie. W tym zakresie jednak najlepiej przesłać kartki świąteczne na adresy e-mail, które nie zawierają w sobie danych osobowych t.j.: info@info.pl, biuro@xyz.pl, zakupy@xyz.pl , itp.

Możliwe zmiany

Niebawem zostaną dokonane zmiany w Prawie Telekomunikacyjnym (planowane wejście zmian miało być od 21 grudnia br.) w zakresie informacji handlowej.

Jeżeli chodzi o informację handlową to ustawodawca ostatecznie przesądza, że zgody na zamówienie informacji handlowej oraz użycie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w celu marketingu należy traktować jako tą samą zgodę. Dodatkowo wskazano, że zgoda ta powinna mieć cechy zgody określone w RODO, co daje podstawę w uznaniu, iż w tym zakresie będzie niezbędna tylko jednak zgoda, która będzie realizowała obowiązki określone w trzech aktach prawnych (RODO, ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz prawa telekomunikacyjnego).

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here